Schaduwfractie informatievoorziening en communicatie naar studenten
Op woensdag 21 november was het tijd voor de tweede schaduwfractie van dit collegejaar. De leden van de schaduwfractie hebben zich ditmaal gebogen over het onderwerp ‘informatievoorziening en communicatie naar studenten’. Met dit onderwerp heeft AKKUraatd een inventarisatie willen maken van problemen en vragen waar studenten mee zitten als het gaat over de informatievoorziening vanuit hun opleiding of faculteit en is er doelgericht gekeken naar hoe problemen verholpen zouden kunnen worden. Dit alles ter ondersteuning van een notitie van AKKUraatd over dit onderwerp.
Tijdens de bijeenkomst zijn verschillende problemen aan bod gekomen. Zo schiet de centrale studentenbalie tekort op het gebied van bereikbaarheid aan het begin van het collegejaar, is de website van de universiteit dusdanig onoverzichtelijk dat navigeren een hele onderneming wordt en blijkt de Onderwijs- en Examenregeling (OER) – als deze al gevonden wordt – voor heel wat verwarring te zorgen. De informatie is aanwezig, maar bereikt de student niet doelgericht en daarmee ook niet efficiënt. Zo kwam naar voren dat het aan nieuwsbrieven bijvoorbeeld niet ontbreekt, maar dat het er op een gegeven moment zoveel worden dat de boodschap verloren gaat. Er is behoefte aan een betere vindbaarheid en een betere kanalisering van informatie. De schaduwfractie heeft gekeken naar mogelijke oplossingen hiervoor.
De student zal actief benadert moeten worden als het gaat om informatie over hun rechten en plichten op de universiteit. Dit kan gebeuren via colleges en informatiemateriaal dat verspreid wordt. Hierbij is het belangrijk dat de meest relevante punten voor de betreffende faculteit en opleiding worden uitgelicht en dat de weg naar bijvoorbeeld de OER makkelijk te vinden is. Dit alles zal gepaard moeten gaan met een grotere uniformiteit, zodat het voor studenten die bijvoorbeeld vakken volgen op een andere faculteit ook snel duidelijk wordt waar zij de nodige informatie kunnen vinden. De websites zullen hierin een belangrijke rol spelen. AKKUraatd zal zich daarnaast buigen over een betere kanalisering van de informatie door te kijken welke media gebruikt worden om studenten te voorzien van informatie en door op zoek te gaan naar manieren om dit doelgerichter in te delen. Al deze uitkomsten van zullen worden meegenomen bij het schrijven van de notitie. We houden jullie op de hoogte! Mocht je tussentijds vragen hebben dan kun je ons altijd mailen.
Overigens heeft Merle tijdens de eerste vergadering met het college van bestuur al een rondvraag gesteld over de enorm drukte bij de centrale studentenbalie. Op dit moment denken we mee over oplossingen.