ActiviteitenAKKUlunchtCampusrondesCampusrondesCampusrondesCampusrondesCampusrondesCampusrondesDe Week vanGV-verslagenLijst 2017Lijst 2018Lijst 2018Lijst 2018Lijst 2018Lijst 2018Lijst 2018Lijst 2019Nacht van de EnergieOpinieruGVUSR updateVerantwoordingVerkiezingen

Gratis menstruatieproducten moeten blijven

Opinie – De universiteit moet menstruatieproducten gratis blijven aanbieden. De toegang tot deze producten is alles behalve vanzelfsprekend, de universiteit kan dat veranderen.

Niet zo lang geleden konden studenten gratis maandverband en tampons krijgen op de campus, maar deze pilot is sinds kort aangepast. Nu moeten studenten één euro betalen voor deze producten. Deze verandering was volgens het team achter de pilot nodig omdat de producten te snel op raakten.

Kritiek op de aanpassing

Ondanks dat een euro geen groot bedrag is, is het wel een stap in de verkeerde richting. Het is een extra drempel die wordt opgeworpen voor een groep die juist hulp nodig heeft. In de basis zijn deze gratis producten juist bedoeld voor mensen die soms geen geld hebben om deze producten te veroorloven, er geld voor vragen omdat te veel mensen gebruik maakte van deze hulp is dan ook eerder ironisch dan logisch.

Volgens AKKUraatd moet er juist gekeken worden hoe we ervoor kunnen zorgen dat we de producten kunnen aanbieden zonder dat deze meerdere malen per dag moeten worden bijgevuld. Een tiental doosjes maandverband en tampons per faculteit is dus simpelweg niet genoeg. Als we het aanbod vergroten, dan zullen de producten ook minder snel op raken. Een oplossing die de vraag verminderd bestaat niet omdat menstrueren geen keuze is.

Een alternatief

Het huidige aanbod per automaat is vrij klein vergeleken met de doelgroep, helemaal aangezien er niet zoveel van deze automaten staan op de campus. Een simpele oplossing als meer plekken in de automaten gebruiken zou het aanbod al aanzienlijk kunnen vergroten. Als het bijvullen van de producten dan nog steeds een probleem is kan er altijd nog gekeken worden naar een andere oplossing om het aanbod te vergroten, zoals een tweede automaat.