De Week van

Introducing: PR-commissie

>>>>[English version click here]<<<<

Introducing: PR-commissie

Iedere woensdagochtend is het weer feest: de PR-commissie komt bij elkaar voor een vergadering. We vergaderen hard, lachen harder en werken het hardst. Elke week weer spreken we met en horen we van zo veel mogelijk studenten, en verzamelen we input voor onze fractieleden in de Universitaire Studentenraad, om problemen op te lossen. Ook proberen we om steeds te laten zien wat we bereiken en waar we hard mee aan het werk zijn.

Een toffe manier om dat te doen, is de Pleekrant / Toilet Paper. Deze schittermagische verzameling vrekkige bespaartips, informerende artikelen en de meest duizelingwekkende raadsels hangt elke maand weer op de wc’s in huizen van de SSH&. Enkele duizenden (!) toiletterende studenten lezen onze schrijfsels, maken onze puzzels en lossen onze raadsels op.

Voor het zover is, komt de PR-commissie in actie. Een paar weken van tevoren steken we onze knappe koppen bij elkaar om te bedenken welke boodschap we deze keer aan studerend Nijmegen kwijt willen. Oproepen tot revolutie, goddelijke openbaringen en diepzinnige inzichten vliegen over tafel. Onze altijd scherpe voorzitter Anne-France roept, met haar grenzeloze pedagogische inzicht, de leden van de PR-commissie tot de orde. We kiezen dan maar voor een classic Pleekrant: grappige items en serieuze stukjes wisselen elkaar af. Zo blijft de Pleekrant nuttig én leesbaar.

Binnen no time voeren PR-commissieleden hun taken uit. De een schrijft, de ander vertaalt. De volgende zet de artikelen in een strak design en weer een ander zorgt dat de Pleekranten mooi worden gedrukt. Iedereen doet waar die goed in is – of juist wat die nog wil leren. Naast hard of minder hard werk, is er natuurlijk ook veel gezelligheid. Tijdens en na vergaderingen en werksessies hebben we veel lol met elkaar. Niet verrassend als je bedenkt dat onze commissie voor 80% uit dames bestaat.

Klaar? Plakken maar!

Als de artikelen geschreven en vertaald zijn, in een mooie opmaak gezet en de Pleekranten zijn gedrukt, kunnen we eindelijk de 400 exemplaren onder de Nijmeegse studenten verspreiden. Gewapend met een stapel Pleekranten, plakband en goede zin struinen fractieleden de donkere gangen van de SSH& af. Kapotte bierflesjes, ondraaglijke stank en nors SSH&-personeel trotserend banen ze zich een weg door de donkere krochten van zulke architectonische hoogstandjes als Hoogeveldt en Vossenveld. Hele gebitten gaan verloren door het afbijten van plakband, allemaal om te laten zien wat wij als fractie nu precies voor elkaar krijgen.

Nu zijn er mensen die op de WC liever op hun telefoon kijken dan de Pleekrant lezen. Ook aan deze telefoonverslaafden is gedacht: digitaal is AKKUraatd namelijk volop aanwezig. Op Instagram verschijnen de mooiste kiekjes van fractieleden en indrukken van onze activiteiten. Ook op Facebook zijn we bijna dagelijks actief, met vaak ook iets serieuzere berichten, evenementen en links. Een enkele keer verschijnt er zelfs een artikel van een AKKUraatd’er op de site van een universiteitsblad als VOX!

Waar we in de Pleekrant zelf aan het woord zijn, kun jij op sociale media juist ook jouw eigen mening geven. Reageer, like en deel onze berichten, en help mee de universiteit te veranderen. Elke dag zitten leden van de PR-commissie klaar om je vragen te beantwoorden en je tips, klachten en suggesties te horen – wij kijken dan hoe we je kunnen helpen.

Achter deze fantastische Facebookberichten en indrukwekkende Instagramfoto’s zit nog veel denkwerk. Wat vinden studenten leuk en wat niet? Wat sluit aan bij wat we doen als fractie? En hoe maak je dan een aantrekkelijke foto, of kort maar krachtige post? Sociale media zijn uitdagender dan je misschien zou denken, en dus een leuke klus voor de PR-commissie.

De inzet van de fractie voor onze vier speerpunten – goed onderwijs, studentenleven voor iedereen, sterke medezeggenschap en duurzaamheid – kan niet zonder de input van gewone studenten zoals jij. Natuurlijk zijn we ook blij met wat we bereiken, en dat laten we dan ook graag zien. En soms is het nodig om, buiten alle vergaderingen, overleggen en beleidsstukken om, druk te zetten op de universiteit, zodat de student niet vergeten wordt. AKKUraatd is dus nergens zonder goede PR.

Het is niet moeilijk om iets bij te dragen aan de PR-commissie. Al met een paar uur tijd per week kun je je nuttig maken voor een van de leukste commissies van Nijmegen. Of je nu liever schrijft, persmomenten organiseert of graag vertaalt, er is altijd leuk en uitdagend werk te doen. Bovendien is de PR-commissie een gezellig groep enthousiaste mensen die ook buiten het werk om lol heeft met elkaar.

Ben je overtuigd en wil je je ook op een leuke manier en in een gezellig team hard maken voor een betere universiteit? Of kom je liever eerst een keer met ons praten of meevergaderen? Stuur dan een bericht naar pr@akkuraatd.nl