Wekelijkse USR update

USR-update #10: Tips van Ties

Ik zou voor het beschrijven van mijn week eigenlijk gewoon de update van Bart van vorige week kunnen hergebruiken. Niet omdat er de afgelopen week niets is gebeurd, verre van zelfs: de nieuwe maatregelen rondom het corona virus volgen elkaar razendsnel op. Maar net als Bart vorige week al aangaf leven we in een onwerkelijke wereld. Ook ik kan de dagen niet meer goed uit elkaar houden omdat er weinig verschil meer zit tussen werkdagen en weekend (vandaar ook dat mijn update iets later is dan gepland). En ook deze week kwamen dezelfde onderwerpen als Bart vorige week al aanstipte aan bod: de tentamens, het BSA en de financiële impact van het coronavirus op studenten. We proberen op alle mogelijke manieren bij dit soort onderwerpen ons streven om ‘vanuit de universiteit zo min mogelijk extra zorgen te geven’ waar te maken. Zo zijn we bijvoorbeeld aan het kijken of studenten en verenigingen financieel geholpen kunnen worden vanuit de universiteit, wanneer zij door deze crisis in de problemen komen. Hier hopen we jullie snel meer over te kunnen vertellen!

Maar ik wil mijn update eigenlijk juist over iets heel anders laten gaan, namelijk over de andere kant van het USR-leventje: onze vrije tijd. Nu we vergaderingen online houden en de universiteit praktisch gesloten is zitten we net als veel andere studenten een groot deel van de dag thuis. Ik wil het graag hebben over de impact die dit kan hebben op je welzijn, iets wat we ook blijvend willen aangeven bij het universiteitsbestuur. Zo’n zelfquarantaine kan namelijk zorgen voor eenzaamheid, gebrek aan ritme, verveling en noem het maar op. Dus vandaag wil ik graag een paar van mijn tips om dit te voorkomen met jullie delen:

  1. Neem een huisdier! Oké, toegegeven, dit is niet het beste advies want daar is het misschien wat te laat voor, maar als iets goed werkt om je gedachten even van alle corona toestanden af te halen is het een kat die achter elk touwtje aan rent 
    dat je maar kunt vinden. Of neem een hond om er zeker van te zijn dat je straks bij een mogelijke lockdown toch nog eventjes naar buiten mag!
  2. Haal je Wii van de zolder en herontdek classics als Just Dance en Mario Kart (of Mario Krat als je nog wat bier koud hebt liggen). Niet alleen heel leuk, maar ook goed voor je beweging! Of nodig je hele vriendengroep uit voor een potje online pictionary. Een makkelijke manier om elkaar toch nog even (online) te zien, maar je voelt je ook gelijk weer tien jaar oud en zonder zorgen!
  3. Om in het thema van ‘voel je weer tien jaar oud’ te blijven: ga op zoek naar alle kleuren potlood, pen, verf of wat dan ook die je nog hebt liggen en haal de kunstenaar in jezelf naar boven! Leef al je frustratie, verveling of misschien wel blijdschap die veroorzaakt is doordat je colleges niet doorgaan uit op het vel. Wie weet ontdek je nog wel een nieuw talent (en mag je straks aanspraak maken op flexibel studeren als toptalent in kunst of cultuur)!
  4. Leen de gitaar van je zusje, test of die piano die al jaren op de gang staat nog niet vals is of haal dat instrument waarvan niemand eigenlijk weet wat het is van de muur en leer jezelf om een instrument te spelen! Met name de kunst van het gitaar spelen kan altijd van pas komen op een romantisch avondje, of wanneer je met de laatste overlevenden van het coronavirus bij een kampvuur zit nadat de hele samenleving is ingestort. Een goede voorbereiding is het halve werk!

Goed, alle gekheid op een stokje. De bovenstaande tips mogen natuurlijk met een korreltje zout genomen worden (al ben ik ze de afgelopen dagen wel daadwerkelijk af gegaan). Toch blijft de onderliggende boodschap daadwerkelijk een probleem. Deze tijden van ‘social distancing’ kunnen een grote impact hebben op je welzijn, en natuurlijk ook die van mensen om je heen. Vanuit AKKUraatd gaan we de komende tijd kijken of we voor studenten specifiek dingen op kunnen zetten om problemen rondom hun welzijn te voorkomen en te verhelpen. Gelukkig is de Radboud Universiteit hier zelf ook mee bezig en komen hier dus snel concrete plannen voor. Voor nu heb je in ieder geval een aantal tips om de komende dagen door te komen!