USR update

Wekelijkse USR update #16: Perspectief

Al weer een tijd geleden kreeg ik een gouden tip. Ik moest proberen dingen meer in perspectief te plaatsen. Die opmerking kwam nadat ik opperde om studenten met studievertraging te verwijzen naar het profileringsfonds. Dat zou zelfingenomen zijn omdat dan binnen no time alle studenten naar het profileringsfonds zouden rennen. En dat zou prijzig worden voor de overheid en het ging al zo slecht met de economie. Nooit geweten dat de USR zo’n breed perspectief had dat zelfs overheidsfinancien er onderdeel uit maken. Maar ik ben altijd fan geweest van horizonverbreding. Afijn, om studenten die door overmacht studievertraging oplopen te verwijzen naar een fonds dat het doel heeft om studenten die door overmacht studievertraging oplopen financiele compensatie te bieden bleek dus niet de oplossing. Vond ik jammer want het klonk zo logisch.

Maar goed ik moet dus werken aan mijn perspectief. Ik ga m’n best doen. 

De overheid spendeert jaarlijks 6 miljard euro aan het wetenschappelijk onderwijs. Het kost de overheid dus 6 miljard om studenten te compenseren als je ervan uit gaat dat elke, maar dan ook elke student (dat zijn er ongeveer 260.000) een jaar vertraging oploopt door de coronacrisis. Klinkt veel. Maar check KLM-Air France: KLM krijgt van de Nederlandse overheid een bedrag tussen de 2 en 4 miljard als steunpakket. De Franse staat trekt 7 miljard uit hun portemonnee voor Air France. No questions asked. Oke deze vergelijking is flauw. De luchtvaartmaatschappijen krijgen het geld niet zomaar, het zijn leningen en garantstellingen voor bankkredieten. En ze mogen geen dividend en bonussen uitkeren. Ach wat hebben ze het erg. Maar het belangrijkste waarom de vergelijking niet opgaat: Nederland kan niet zonder KLM! Onze hele economie stort in als KLM omvalt. Als alle banen wegvallen. Logisch natuurlijk want niet alleen het bedrijf zelf is groot, de impact die het omvallen van KLM zou hebben op Schiphol, distributiecentra, beurzen etc. is immens!

Althans dat dacht ik dus. Maar je raadt het al: ik zit er faliekant naast. Volgens het economisch onderzoeksbureau Decisio is de complete luchthaven Schiphol slechts goed voor een bijdrage van 10 miljard euro aan onze totale economie. Decisio zegt er nog leuk bij dat de negatieve effecten als geluidsoverlast of milieuschade niet verdisconteerd zijn in het bedrag. Decisio concludeert dat Schiphol “als zelfstandige banenmotor geen doorslaggevende factor in de economische groei” is. Tevens is de luchthaven goed voor 6,5 procent van de werkegelenheid in de regio Groot-Amsterdam.

En toch klinkt het zo logisch dat we KLM koste wat het kost overeind houden. Maar wat is er zo onlogisch aan om studenten overeind te houden? Want op het moment dat je daarover begint, kijkt men snel de andere kant op. Komt men met rare argumenten. Zelfs onze minister van onderwijs, Ingrid van Engelshoven komt er niet uit. Ze verwijst naar DUO, lekker lenen dus! En zij hoort dus bij D66. Herinner je die partij nog? Volgens hun Twitterbio zijn ze nog altijd een onderwijspartij. En daar moest ik dus eigenlijk wel om grinniken. Is maar goed dat ze het daar hebben opgeschreven want anders zou ik er nooit achterkomen.